tisdag 15 november 2011

Blod, eld och golvmoppar

Så har man tillbringat helgen på tvådagarsfestivalen Arosian Black Mass i Västerås tillsammans med väninnan Millemetal.
Tillställningen var enligt arrangörernas beskrivning tänkt att bli en ”oförglömlig esoterisk upplevelse” istället för ännu en av dessa standardiserade blackmetalfestivaler som världen sett på senare år. Alltså var upplägget som en enda stor svart mässa indelad i olika faser vari varje band spelade, och dessa kallades bland annat ”Subordination of fire” (Hetroetzen), ”Sangunary baptism”(Darkened Nocturn Slaughtercult) och ”Climax”(One Tail, One Head). Enorma mängder stearinljus och rökelse gick såklart åt, liksom grisblod och tändvätska till eldsprutning. Förutom en konstutställning av 407 Art & Illustration fanns också ockult parafernalia och svårfunnen dito litteratur inbunden i läckra band och i mycket begränsade upplagor bland de traditionella merchandiseförsäljarna.

De mörka makter som åkallades borde dock ha gett upp och begett sig någon annanstans större delen av tiden, alternativt ställt till med oplanerat djävulskap då saker och ting ständigt kom av sig. Jag är ingen expert på ockultism, men tror mig veta att det är av yttersta vikt att saker och ting sker i rätt ordning, fortlöper och avslutas på rätt sätt i sådana här sammanhang, vilket inte är fallet när timingen får Axl Rose att framstå som punktlig. Dörrarna öppnades över en timme efter utsatt tid båda dagarna, varför alla band var minst en timme försenade och ofta mycket mer än så. Inte nog med det så stördes minst en ”invokation” av sackande tempo, avbrott mitt i låtar och envis rundgång. Vilket förstås gav åhörarna tillfälle att fördriva tiden med att avtrubba sinnena med alkohol istället – något som lustigt nog också lär vara förbjudet i verkligt ockulta sammanhang.

Nå, ett band från första kvällen som är värt att nämna var Mare från Trondheim (där för övrigt festivalens föregångare Nidrosian Black Mass hölls föregående år). Namnet ger associationer till havet, men syftar givetvis istället på maror. Mina öronproppar (i skumgummi!) var tyvärr alldeles för effektiva och tog bort udden i ljudet under samtliga spelningar, men jag vill minnas att det jag hörde mitt i all stum diskant lät lovande.
En detalj som i alla händelser gjorde deras show oförglömlig var scendekoren, som jag passade på att föreviga när publiken skingrats. Jag tror inte jag vill veta var de hittat den, kanske i Nidarosdomens krypta?
Jag tvivlar på att ens en mycket professionell dekormakare kan trolla fram realistiska skallar... Tänderna och den mycket speciella porösa struktur som ben har avslöjar här och som alltid att det uppenbarligen rör sig om verkliga mänskliga kvarlevor... Sann terapi för en skelett- och mumiefobiker! (Och NEJ, jag skulle aldrig drömma om att röra eländet!)
Astma respektive kronisk bronkit förvärrad av all rökelse gjorde dessvärre sitt till för både mig och Mille och vi nödgades därför fly lokalen vid ett flertal tillfällen. Således lyckades vi bland annat missa Sons of Fenriz från Frankrike som öppnade den andra kvällen – och som vi gärna velat se. Emellertid lyckades vi trotsa våra krämpor då det säkert minst två timmar efter utsatt tid äntligen var dags för ”Sanguinary baptism” i form av tyska Darkened Nocturn Slaughtercult, som dessutom gjorde sin debutspelning på skandinavisk jord.

Onielar skriar som bokstavligen besatt medan fingrarna rör sig i närmast övernaturlig fart över gitarrhalsen. Lite suddig bild kanske, men med blixt blir bilder ofta platta och kalla...

Deras namn må vara lite over-the-top, närmast parodiskt, liksom ett eller annat baksidestryck på någon t-shirt (läs:"The Pest Called Humanity"), men vad gör det, eller det faktum att deras blodsprutande shower lär orsaka många förstörda kläder och dyra kemtvättsräkningar - när musiken är så jävla bra?



En storslagen och bisarr upplevelse, som i fallet med de flesta blackmetalkonserter som involverar äkta blod eller än värre och mer illaluktande ting. Efter att de avslutat med mäktiga "Nocturnal March" och klivit av scenen stod en blond kille ensam kvar vid scenkanten och dunkade frenetiskt och med glasartad blick på en högtalare som täckts med blodnerstänkt plast. Plasten skvätte förstås upp ännu mer blod i hans redan rödmålade ansikte och han föreföll helt försänkt i trans. Och strax kom personalen tillrusande med moppar och hinkar. Den mundana handlingen att svabba golv understryker den bisarra aspekten än mer, och svabbandet blir nästan som en del av det musikaliska performancekonstverk som blackmetalkonserter ofta beskrivs som...

Lyckliga fans som uppenbarligen rest en lång väg för att bli nerstänkta...


Detsamma kan man nästan säga om att tvätta sina kläder efteråt, vilket ju är nödvändigt om man som jag stod långt fram. Hur som helst fick jag ett husligt tips som i varje fall fungerar på svarta trikåplagg: max 30 minuters blötläggning i kallt saltvatten! :-)


EDIT: Sons Of Fenris med S, inte Z skulle det naturligtvis vara ovan. Det var inte min mening att insinuera att herr Gylve Nagel har några grodätande oäktingar som dessutom lyckats bilda ett band.




6 kommentarer:

  1. Fick en stadig skvätt ruttet grisblod över mig under Watains gig nyrligen, och det gick bort i tvättet när man tvättade det som vanligt (40 grader). Inget salt och sånt hokuspokus var nödvändigt!

    SvaraRadera
  2. Okej... där ser man, enligt de flesta tvättråd är varmvatten helt fel för blodfläckar. Men räckte det verkligen för att få bort *host* lukten?

    SvaraRadera
  3. Black metal tvättråd \m/ ^^.
    En skvätt via color, en skvätt comfort mjukmedel och ytterligare en skvätt Via black velvet direkt i maskinen. Rent och fint.
    Sedan kommer jag iof tvätta dom en gång till, men det är mer för att det känns bra än vad det egentligen behövs!

    SvaraRadera
  4. Vad som försegick bakom kulisserna vet inte publiken så mycket om. Men förseningarna berodde på olyckliga omständigheter i samband med att jag både skulle spela som första band (Ormgård), dekorationerna skulle upp i lokalen, brist på kommunikation med vakter och att det dessutom skulle ges direktiv till personalen. Jag hade sovit 8 timmar på tre dygn när jag skulle upp på scen.

    Vad är det för avbrott mitt i låtarna som du skriver om? Enda jag vet om är att Tomhet hade det lite trögt att komma igång med sin cover. Alla stopp i deras övriga material är precis så som det skall vara om du lyssnat på deras material. Även om det naturligtvis märktes att det var deras första spelning någonsin och det flyter på bättre på det inspelade.

    Att golvet skulle städas av, var sannerligen en mundan handling. Men var ett måste för att kunna garantera en fortsättning på A.B.M. då de ansvariga från Culturen blev måttligt roade av att blodet höll på att tränga ned i trägolvet.

    Nästa år kan vi garantera att allt kommer fungera bättre. Och fokuseringen på det esoteriska kommer bli ännu mer markant! Idéerna och den bättre planeringen börjar redan ta form.

    Skulle det vara förbjudet att avtrubba sinnena med alkohol i ockulta sammanhang? Hört talas om bruk av rusmedel i ockulta syften? Att det serveras alkohol är självklart inte del av det esoteriska syftet med ABM, utan snarare ett nödvändigt ont för att få besökare. Dock kan man, som jag skrev ovan, inte säga att det är förbjudet med alkohol inom ockultism.

    Hoppas dock dina positiva intryck överväger de negativa och att du kan tänka dig att besöka ABM 2012.

    SvaraRadera
  5. Eftersom du var med och arrangerade det hela förstår jag att du har synpunkter på mitt inlägg, jag hade säkert reagerat på samma sätt själv. Men blogginlägg skrivs oftast i hastigt mod och tolkas ofta på samma sätt. I det här fallet försökte jag använda mig av humor, utan att vara överdrivet raljant eller negativ. Jag ångrar inte heller att jag bevistade tillställningen och kan gott tänka mig att komma tillbaka nästa år om lineupen verkar lockande nog.

    Ja det var Tomhet jag syftade på och jag ska erkänna att jag varken hört deras material eller visste att det var deras första spelning någonsin.

    Naturligtvis måste man tvätta golvet om någon kladdar ner det med blod (eller liknande). Jag lider inte av något tr00-komplex som inbillar mig att det är en bra idé att spilla blod omkring sig och bara låta det torka in och/eller omge sig med ruttnande slaktavfall á la Watain. ;-)
    Det handlar hur som helst om kontraster och det var det jag ville poängtera. Jag har sett folk torka blod från golvet efter konserter förut och jag betraktade det på samma sätt då. En blackmetalkonsert handlar ju i regel om esoteriska och ockulta stämningar och eskapism i allmänhet, och då kontrasterar ju åsynen av golvmoppar ganska starkt emot detta. Om jag då använder mig av ord som "mundant" eller "bisarrt" betyder det inte per automatik att det är dåligt. DNS spelning var till exempel som jag sade ganska bisarr.

    Angående alkohol i ockulta sammanhang så var det bara något jag läst på ett ställe eller två. Det kan ha gällt något så banalt som kombinationen alkohol och ouijabräden eller liknande. Jag har som sagt aldrig påstått mig vara någon expert på ämnet. Och jag har inget att invända mot att det serverades alkohol heller (eller varför), det var bara en enkel betraktelse.

    Slutligen, jag nämnde inte Ormgård eftersom jag nu valde att fokusera på mumiehuvuden, blod, DNS och annat jag lyckades fånga på bild, samt golvmoppar. Jag försökte inte heller skriva någon regelrätt recension. Avslutningsvis vill jag i varje fall helt ärligt säga att Ormgård gjorde en mycket stämningsfull inledning på festivalen både musikaliskt och visuellt, även om denna stämning inte höll i sig hela helgen av skälen du nämnde.

    SvaraRadera